Tuesday, June 22, 2010

good advice 2 share!!!




result upu da keluar!!!pada mulanya aku rase nk rahsiakan je..certain2 org je y tau..tp sekarang ia bukan rahsia lg..aku apply both for diploma n degree sebagai langkah berjaga2 sebab result aku xde la ok mane..dan aku dapat offer dr dua2 y aku apply..alhamdullilah la kan..degree kejuruteraan elektronik instrumentasi dan diploma plak pengimejan perubatan..nak buat pilihan antara dua adalah sgt susah ok..aku rase setakat 19 tahun aku hidup nie,nie la keputusan plg susah y pernah aku buat kot...errr..ye2 je en..hehe.yela..melibatkan masa depan kot..kerjaya diri..so,aku pown mintak la pendapat seorang senior aku time kat skola dulu..bg aku dye org terbaik utk aku tanye,sebab dye mengalami sendiri benda cam nie..lebey kurang r..bukan r sebijik keadaan dye same cam aku.dan inilah advice y dye kasi kt aku dan aku rase nk share ngan korang..TERBAIK kot.. :)

salam.

b4 aku proceed, i wanna say congratulation to u!cz u manage to get 2 offers rather than only one offer.hehe.
n aku rase kos yg ko dapat tu taklah mcm kene lelong.stil ok meh.

but now the questn is..which path to choose...turning back to diploma level or pursue to dgree...

personally, in my opinion..i'll definitely choose DIPLOMA!why?..hehe..to make it short,i'd listed some reasons why diploma is more preferable rather than u proceed to ur dgree.....harap dpt baca dgn sabar....

1) kisah benar diri saya sndiri.sekadar bertujuan utk dijadikan panduan.
* mase dulu2,aku ade my really2 own reason nape aku pindah dri matrix.aku pindah sbb aku tak nak dpt kos yg ntah ape2.aku nak jalan tetap.jalan tetap tu maksudnye,lorong yg boleh jamin aku dpt kos yg aku nak.honestly,blaja diploma xsusah pon.klu budak pandai mcm ko,insyaAllah boleh score.seriously...!yg penting,jgn leka...then,bile ko score,sng lah ko nak pegi mane2.score bg yg tinggi punye.jgn y cikai2 mcm aku ni..hahahah!...akhirnya,lepas aku abes 2nd year,dgn cgpa yg bodo2 ni..aku di offer masuk dgree.aku pon masuk...alhamdulillah...sbnrny pjg lagi crita ni..tapi aku pendekkan je

2)electronic engineering n medical imaging tu ape eh?
*sblm ko pegi,ko kaji dulu kos2 to sbnrny kos ape.....
aku tak kaji lagi,tapi setahu aku,kalau ko masuk bidang engine,ko mmg xde main bio2.aku tak tahulah hakikatnye macm mane.sbb aku bukan dlm bidang tu.....sbenarnye terpulang kat ko,kalau ko rase ko sanggup belajar bnde baru n ko rase ko yakin ko boleh buat,so...just do it!tak de sapa boleh halang ko...break ur limit!!...contoh plg dekat,budak2 kos aku.ramai je yg budak physic kat matrix amik pharmacy.diorg lg tak tahu ape2 pasal basic bio.tapi,diorg stil amik gak.sbb diorg yakin diorg boleh bawak..heee...

3)wow.medical imaging bahaya!!!
*ramai org kata medical imaging ni bahaya utk pompuan.aku tak pasti samada ko tahu atau tak.sbb ko akan main dgn radioaktif smua tu.then nant satu hari ko mengandung.takut effect kat anak ko nant.itu je.tapi............jgn risau.sbb aku penah sembang dgn ade sorang akk tu.dy keje bnda ni.dia kata,kalau ko amik sume precaution.n ikut prosedur betul2..no hal meh!!!!heee...semua org yg keje dlm medical field..pharmacy ke,medic ke,medical imaging ke,nursing ke...sume ade risiko!..tp,ape yg aku ckp pasal risiko tadi,jgn amik bulat2.pegi lah google.n baca!ok!

4)ala lambat laa aku abes blaja!.~lambatlaa aku kawen...ish2.
*relax...buat ape nak glabah..kita blaja la weyy...biar susah skrg.senang kemudian.Allah sntiasa bsama hambaNya yg berjihad!so,xpayah risau2.sabar.sabar.sabar.itu plg penting!biar laa kawan2 kita awal grad.kita lambat.buat ape nak kisah..yg penting kepuasan dan ko suke wat bnda tu!buat ape blaja dlm keadaan terpaksa.betul tak???..nak bjaya bukan sekelip mata..~wink.wink~haha.

5)ee.dy patah balik gi diploma.mesti teruk result dy!
*mampos laa kalo ade org nk kata ko gitu!yg penting kita tahu ape kita buat....aku dulu pon time masuk dip,ade gak org kutok2 aku...ye laa.slaluny bdk2 dip ni dilabel bdk2 yg kurang pandai..kalau ade org ck gitu kat ko,pegi lantak dy sana!ok!heee~~lg pon ko tak yah risau,ramai bdk2 yg buat mcm tu time aku dip dulu....!

6)jgn pandang electronic engineering sebelah mata!
*google.google.n google!


7)turn to Allah!..
*mintaklah petunjuk dariNya...ingatlah bende ni dlm kepala....kdg2 bukan sume bnde yg kita nak tu,baik utk kita...n bukan sume bnde yg kita tak nak tu tak baik utk kita..ok!kalau Allah dh bg petunjuk,jdi terima lah ia.



aku harap ini dpt tolong...sori aku busy sikit.marking paper dri mlm td smpai tghri td.then ptg kene gi hospital.ni aku baru balik...waaa..penat !gud luk yea!..salam

aku rasa tak salah aku ucapkan.....SELAMAT DTG KE PUNCAK ALAM!!!hahahahah~

wassalam.


tu la nasihat y dye kasi kat aku..dan akhirnye aku da buat keputusan..harap ape y aku plih adalah y terbaik untuk aku!!!yakinlah wahai diri~~

4 comments:

  1. mira...dah wat istikharah cam aku ckp lom??radioactive mmg bahaye utk org pregnant, betol tu ape yg org diatas tu ckp...mestilaa ade precaution kan...pape pon, gud luckk laa ape pon pilihan ko.....aku cayang same loo...

    ReplyDelete
  2. huhu..syifa!!ko pown da tau en kite amek pe..hee..dokan saya!syg kamu jugak :)

    ReplyDelete