Friday, May 7, 2010

si tukang kasut



ari nie..ak dan barisan adik beradikku y da abiz skola kua bersame..ak,adik aku n akk aku..mule2 ktorg g servis kete baru akk ak pemberian dari ayah ak,,(sgt jeles ok dye da dpt kete)huu...then,ktorg g plak bank muamalat utk menguruskan urusan bank adik aku y bakal memasuki asasi uia 23 mei niee..ceritenye bermula camnie...

tepat jam 11.30 ktorg sampai dpn bank muamalat..tp parking sgt la penuh..akhirnye akk ak mengambil keputusan utk parking kt tmpt y x sepatutnye leh parking..nk wat cne en...no choice laa.."mira,ko tggu dlm kete r..bia akk n sopi je kua..t kene saman la..".."okie dokie!"..lgpown tym 2 aku mmg mls nk kua..ddk dlm kete ngan aircond level 3+pasang radio fly.fm kuat2..hoho!mmg njoy...! :) sdg ak menikmati kesenangan dunia,tiba2 ak pandang luar...ak nampak..




ak nmpk dye..seorang tua y bekerja sbg tukang kasut..korg pown nmpk gak en gmbr y same kt ats nie en..?huu..tibe2 jiwa remajaku tersentuh..sgt2..insaf sekejap..bg aku pakcik nie dgn perwatakannye hanye layak duduk di rumah bersenang lenang bersama isteri dan keluarga tercinta sambil menghabiskan masa tuanya beribadah kpd allah..bkn duduk di kaki lima kedai n menunggu org menghantar kasut utk dibaiki..aku tertanye2 dlm hati..nape dye nk keje lg??mane ank2 dye??patutnye ankk2 dye kasi duit je kt dye..bia dye ddk umah je..ak sgt kesian..siyes,,lg2 ble ak ternampak dye menyeka peluh y turun dr mukanye..bkn senang ak tgk dye baiki kasut 2..cam dye menggunakan seluruh tenaga tuanye y ade..nak je aku kua kete n wat camnie.."pakcik,bleh saye tlg pkcik??"..tapi,,apakan daye..ak bknnye reti wat keje 2 pown..lgsong xde skill..ak hanye mampu memerhati dari jauh..

ketika itu..dlm hati aku terdetik..aku xkn biarkan abah ak jd cmnie tym dye tua t..never n ever,,tiap bln ak akn bank in duit dlm akaun dye..insyaAllah..nie lagi satu pic y ak dpt amek dr dlm kete..ak xtau la bersalah ke x en dari segi undang2 amek pic org tanpe izin nie..xkn la ak nk kua kete kot nk tanye pkcik 2 cmnie.."pakcik,saye nk amek gmbr pkcik bleh x??"heee..konfem t pakcik 2 terpinga2 n lgsong x jd plak dye nk baiki kasut tgk ak y sgt bersopan santun nie..hahaha..+ ak tkot mamat y kt sblh 2 pasan lak ak usha dye n nk amek pic dye..xnk ak...ahaha..bek jgn amek risiko en..hee.



lame aku memerhatikan si tukang kasut.."ea..lame plak wani ngan sopi nie..org da bosan gler nie.." ak pown amek nset ak dan stat menekan keypad.."lame lg ke?klu lame lg ira kua r..cm xde polis je' send to siska wani..x sampai bape minit..tbe2 kedengaran lagu vanilla twilight dr nsetku..msg masuk laa..huhu..from siska wani'jap je..xya..nt kne saman'..ohh kakakku!!fahamila adikmu ini y da sgt bosan~~~

p/s:hoho..aku rase mmg ak sgt layak dpt A1 tuk bm..da cam karangan bm da aku rase tuk post y nie..:p ok..aku poyo..hua3..

2 comments: